• pt.. kwi 26th, 2024

Co wybrać: ERP czy CRM?

ByRedakcja

lut 8, 2023

Skuteczne zarządzanie przedsiębiorstwem to przede wszystkim odpowiednie planowanie, znajomość celu wszelkich podejmowanych działań oraz stosowanie jak najlepszych narzędzi mających optymalizować funkcjonowanie naszej działalności, jej sektorów, a także codzienność pracowników. Na rynku znajdziemy szereg udogodnień, które mają na celu ułatwić zarządzanie firmą, jednak do najczęściej wymienianych zaliczają się dwa systemy: ERP oraz CRM? Czym są, jakie mają zastosowanie oraz czym się różnią dowiesz się czytając dalszą część tekstu.

Czym jest system ERP?

Nazwa ERP to skrót pochodzący od angielskiego sformułowania Enterprise Resource Planning oznaczający planowanie zasobów przedsiębiorstwa. Jest to system umożliwiający efektywne i skuteczne zarządzanie wszelkimi zasobami firmy z równoczesnym ogólnym dostępem do ujednoliconej bazy danych w czasie rzeczywistym. Pozwala to między innymi na optymalizację użyteczności zasobów, gromadzenia i analizowanie danych oraz maksymalizację efektywności podejmowanych działań.

Praca na systemach ERP polecana jest głównie średnim oraz dużym przedsiębiorstwom, w których konieczne jest koordynowanie dużej liczby działań oraz interakcji pomiędzy pracownikami różnych działów, klientami i dostawcami. Więcej na ten temat można przeczytać w artykule system ERP – zastosowanie i korzyści, gdzie zawarto wszelkie niezbędne informacje na temat tego narzędzia wraz z historią jego powstania, zaletami oraz korzyściami.

Wymieniając najistotniejsze korzyści, jakie niesie ze sobą system ERP można oczywiście wymienić:

  • lepszą organizację danych gromadzonych w jednej bazie oraz dostępnych dla wszystkich użytkowników posiadających uprawnienia;

  • redukcję kosztów działania, a także większą kontrolę finansową;

  • skuteczniejszą analizę danych dzięki danym zebranym w jednym miejscu;

  • znaczne zwiększenie konkurencyjności oraz zysków;

  • efektywność w zarządzaniu każdym działem firmy.

Czym jest system CRM?

CRM (ang. Customer Relationship Management) jest oprogramowaniem służący do zarządzania relacjami z klientami. Oznacza to, że w przypadku tego narzędzia skupiamy się jedynie na współpracy z nim bez wchodzenia w dane dotyczące zasobów firmy. CRM umożliwia tworzenie bazy danych klientów, które ułatwiają zbieranie informacji na temat ich preferencji i danych sprzedażowych, a także umożliwiają przewidywanie dalszych kroków.

Takie informacje pozwalają na wyjście do danego klienta z konkretną i idealnie dopasowaną do jego potrzeb ofertą, co wpływa na budowanie pozytywnej relacji oraz zaufania do firmy.

Wśród niewątpliwych plusów wynikających z korzystania z systemu CRM możemy, zatem

wymienić:

  • podniesienie jakości obsługi klienta;

  • zwiększenie efektywności i skuteczności działań marketingowych;

  • usprawnienie w pozyskiwaniu nowych klientów;

  • ocenę szans sprzedażowych;

  • utrwalenie pozytywnych relacji z dotychczasowymi klientami;

  • tworzenie łatwiejszych w opracowywaniu i skuteczniejszych strategii sprzedażowych.

Który system wybrać?

Oczywiste wydaje się, że wybór systemu ERP daje nam więcej możliwości, które możemy wykorzystać do usprawnienia procesów zarządzania przedsiębiorstwem. Co więcej, wszystkie systemy ERP posiadają elementy CRM, z kolei żaden CRM nie potrafi tyle, co ERP. Dokładniej temat ten opisuje fragment ERP I CRM – zarządzanie procesami i klientami, który dokładnie opisuje specyfikę obu narzędzi. Nie oznacza to jednak, że CRM nie jest systemem użytecznym.

By odpowiedzieć sobie na pytanie, który z systemów sprawdzi się najlepiej w naszej firmie, należy dobrze poznać cechy oraz użyteczność ERP i CRM. Okazuje się, bowiem, że ich wybór zależny będzie od potrzeb przedsiębiorstwa, jego wielkości, sytuacji oraz branży. W przypadku dużych firm zdecydowanym liderem będzie ERP, jednak branża usługowa może z powodzeniem funkcjonować w oparciu jedynie o system CRM.

Należy pamiętać, również, że niezależnie od tego, który z systemów wybierzemy, w znacznym stopniu usprawnimy procesy, takich działów jak kadry i księgowość oraz zoptymalizujemy koszty magazynów i dystrybucji. Oznacza to, że zarówno ERP i CRM to poprawa efektywności każdego przedsiębiorstwa.